Bratz, TM & ©, Figur

199,20 kr.
Reference: #GENBRUG

Den fine samt sjældne Bratz figur er et registreret varemærke fra 2004. 

Vi pointerer og fremhæver at det ikke er tilladt at benytte materiale fra AYOUNIS.DK uden tilladelse, herunder tekst, billed eller screenshot til salg og promovering af egne varer. 

#GENBRUG

Antal

Om Bratz

Bratz er en amerikansk modedukke og mediefranchise skabt af den tidligere Mattel-medarbejder Carter Bryant for MGA Entertainment, som debuterede i 2001. De fire originale 25 cm dukker blev udgivet den 21. maj 2001 - Yasmin, Cloe, Jade og Sasha.

De havde mandelformede øjne prydet med øjenskygge og frodige og store blanke læber. Bratz nåede stor succes med udvidelsen til spin-offs, herunder Bratz Kidz, Bratz Boyz, Bratz Babyz og Bratzillaz og en mediefranchise bestående af diskografi og tilpasninger til en tv-serie, en webserie, en live-action film og videospil.

Det globale salg af hele franchisen indtjente 2 milliarder dollars i 2005, og det følgende år havde mærket omkring 40 procent af modedukkemarkedet.

Bratz-dukkelinjerne har fremkaldt kontroverser på flere områder fra deres stiliserede proportioner til fashion-forward tøj, der udnytter popkulturens tendenser tæt. Siden mærkets lancering i 2001 er franchisedistributøren MGA Entertainment blevet involveret i en længere juridisk strid med Mattel om rettighederne til dets design, som endte i 2011 med MGA som sejrherrer. Relaterede retssager er i gang i en retssag fra MGA, der påstår Mattels tyveri af forretningshemmeligheder.

MGA har sat Bratz-mærket på pause siden starten af ​​retssagen og omdøbt det til flere i hele dets levetid, hvor den første af dem kom i 2010 efter Mattels første retssag, for kun at vende tilbage senere samme år for at fejre mærkets 10-års jubilæum. I 2013 ændrede Bratz sig til at have en højere krop, et helt nyt logo og branding og fortsatte gennem 2014 i et forsøg på at bringe mærket tilbage til dets rødder. Som et resultat blev ingen af ​​2014-produktlinjen gjort tilgængelig i Nordamerika.

I juli 2015 relancerede Bratz en anden gang med nye dukkelinjer og introducerede en ny hovedperson, Raya, til debutopstillingen fra lanceringen i 2001 samt et nyt slogan og hjemmesidedesign. Kroppene blev ændret til at være 10" (25 cm) høje igen, men med nye kroppe og hovedforme. Disse dukker blev mødt med negative reaktioner fra fans, da mærket var mere orienteret mod yngre børn frem for tweens og teenagere som de tidligere dukker.På grund af dårlig modtagelse og salg blev dukkerne igen udgået i 2016.

I september 2018 blev en ny linje af dukker kaldet "Bratz Collector" designet af modeillustratoren Hayden Williams og udgivet udelukkende på Amazon. Mærket havde stor lighed med den originale 2001 dukkelinje. I juni 2021, til deres 20-års jubilæum, udgav Bratz næsten-replikaer af debutdukkerne fra deres lancering i 2001.

#GENBRUG

Dataark

Størrelse (vores mål er et estimat af varen)
6.5 x 4 cm
Materiale
Plastik
Brugt